Ödeme İste 2.0 Bankalararası Kart Merkezi (“BKM”) Tarafından Duyuruldu

BKM, 20.01.2025 tarihli basın bülteniyle (“Bülten”), Ödeme İste (RequesttoPay/ R2P) hizmetinin kullanıcı ve kullanım alanı kapsamının genişletildiğini ve yeni özellikler kazandığını duyurdu.

Tam bir yıl önce FAST sistemi üzerine kurulu bir katman servis olarak kullanıma sunulan ve birçok ülkede benzer örneklerine rastlanan Ödeme İste hizmeti, kişilerin birbirinden ödeme talep etmesine ve ödeme talep edilen tarafın bu talebe yanıt vermesine olanak tanıyor. Hizmet, şimdiye kadar yalnızca bireysel ödemeler için kullanılabiliyordu.

Ödeme İste hizmeti bir ödeme aracı değil, FAST altyapısı üzerinden ödeme emri başlatma talebinde bulunmanın bir yoludur.

Ödeme İste 2.0

Ödeme İste 2.0, bireysel kullanımlardan farklı olarak aşağıdaki alanlarda geniş bir uygulama alanı sunacak:
•İşletmeler arası ödemeler (B2B)
•E-ticaret ödemeleri ve alışveriş işlemleri

Ayrıca şu özelliklerle zenginleştirilmiştir:
•Erken ödeme: Vade tarihinden önce ödeme yapılabilmesi.
•Kısmi ödeme: Talep edilen ödemenin bir kısmının ödenmesi.
•Ödeme erteleme: Ödemeleri erteleme seçeneği.

Bireysel ve Kurumsal Kullanıcılar

Bireysel kullanıcılar, bu altyapıyı kullanan bankalarının web veya mobil uygulamaları üzerinden şu adımları izleyerek ödeme yapabilir:
Sonra kabul, sonra öde: İsteğin onaylanacağı tarih ve ödeme tarihi girilir. Karşı tarafça onay gerçekleştikten sonra, hemen veya belirlenen tarihte ödeme yapılır.
Sonra kabul, hemen öde: İsteğin onaylanacağı tarih girilir. Karşı taraf onayı ile ödeme hemen gerçekleşir.

E-Ticaret ve Yüz Yüze Ödemelerde Kullanım

E-ticaret ve yüz yüze ödemelerde, üye iş yerlerine özel bir arayüz (API) aracılığıyla bu hizmet sağlanacaktır. Bu, ticari işlemler için yeni bir ödeme seçeneği sunarak kullanıcı deneyimini geliştirebilir.

FAST İşlem Limiti

FAST sistemi üzerine kurulu bir hizmet olmasına rağmen, FAST işlem limiti (100.000 TL) üzerindeki Ödeme İste taleplerinin havale yolu ile gerçekleştirilebileceği belirtilmiştir.

Değerlendirme ve Öneriler

Bireysel Kullanım: Günlük bireysel kullanımda, alternatif ödeme yöntemlerine göre daha karmaşık bir süreç gibi görünse de e-ticaret işlemlerinde sağlıklı bir kullanıcı deneyimi sunarsa, ödeme emri başlatma hizmetlerine kıyasla daha kullanışlı bir çözüm olabilir.

Kurumsal Kullanıcılar: Gelir İdaresi Başkanlığı ve/veya entegratörlerle iş birliği yapılarak faturalarla entegre bir yapı kurulması, ödeme yapan kişinin daha fazla bilgiye dayalı ve güvenli bir şekilde işlem yapmasına olanak tanıyabilir. Ayrıca, “fatura ödenmedi” bilgilendirme mesajlarıyla entegre ödeme seçeneklerinin sunulması, bu tür bildirimlerin etkinliğini artıracaktır.

POS Maliyetleri: Türkiye’de ödeme alışkanlıklarında kredi kartı kullanımı ön planda olsa da bu sistemin POS maliyetlerini azaltma potansiyeli, işletmeler için önemli bir avantaj olabilir. Hizmetin kullanımı kullanıcıya sunulan deneyimle orantılı olacaktır.